İnebolu- Amasra

Gece hava tahminleri doğru çıktı ve hava sertlemeye başladı. Gece yarısı geçtiğinde ise önce geminin dalgalarla dövüşürken yaptığı gürültü akustik kayıtları bozdu, ardından istasyonlarda hem kıç güvertede çalışanlar hem de CTD probun güvenliği açısından çalışma tehlikeli bir hal alınca, İnebolu limanına sığınmaya karar verdik. 3 saat kadar sallantılı bir seyir yaptıktan sonra Inebolu limanında yer kalmadığını, fırtınadan kaçan balıkçı teknelerinin limanı doldurduğunu gördük. Biz de limanın açığında fırtınadan nispeten az etkilenen bir noktada demirledik. Sabah 8’de hava yatmaya başlayınca, daha fazla vakit kaybetmeden, demir alıp Kurucaşile’ye doğru hatlara devam ettik. Nitekim yola koyulduktan az bir süre sonra hava iyice yattı ve güneş açtı. Eğer izlediğimiz rotaya dikkat ederseniz  doğuya doğru ilerlerken kıyıya dik transektlerden oluşan belli bir akustik hat boyunca çalıştık. Biyokütle hesaplamalarında da sadece kıyıya dik olan hatları kullanıyoruz. Bunun sebebi batimetrinin balık dağılımını belirleyen önemli bir faktör olması ve kıyıya dik hatlar yolu ile çalışılan alandaki batimetrinin, mümkün olduğunca homojen örneklenebilmesi. Ayrıca bu hatları sadece gündüz çalıştık; bunun da sebebi geceleri limana girip etrafı dolaşmak değil elbette. Çalışmanın başında hamsinin gece ve gündüz farklı davrandığı ve oluşturduğu gece ve gündüz sürülerinde morfolojik farklar olduğunu varsaydık. Predasyondan kaçmak için oluşturdukları gündüz sürülerinin akustik özelliklerinin, uyguladığımız yönteme daha uygun olması da önemli bir sebep. Ayrıca gırgır teknelerine gündüz hamsi avlamanın yasak olması da alanda rahat rahat çalışmamıza olanak veriyor.

Ancak geri dönüş yolunda gidişte balığın en bol olduğunu gözlediğimiz 40-50 m derinlik kontürünü takip ederek ilerliyoruz ki, bu yolla kıyı boyunca balık miktarındaki değişimi görebilelim. Ayrıca fiziksel özellikleri farklı olan su kütlelerinin bulunması durumunda hatlarımızı oralara da uzatıyoruz. Genel olarak dönüş rotamızda suların biraz daha soğumuş olduğunu görüyoruz; buna rağmen gidişte gördüğümüz istavrit sürüleri aynı yerde duruyorlar. Hamsi ise tamamen kayboldu. Hamsi sürüsü görmediğimiz gibi diğer sürülere karışık vaziyette ancak tek tük hamsi görünüyor. 17.12.2011

İlgili galeri için tıklayınız..