13 Kasım

Bu sabah çok şükür aksilik yok, saat planlandığı üzere 5:00’da Yomra limanından demir aldık. Yola çıktığımızda açıkta çalışan gırgırları görmek mümkündü. Gündüz av yasağının başlamasına daha 3 saat olduğu için hala çalışan tekneler vardı. Bir kısmı ise geri dönüşe başlamıştı. Doğruca uzun bir hat yaparak kuzeye yöneldik. Yola çıktıktan bir süre sonra hava ağardıktan sonra oldukça büyük bir hamsi sürüsü gördük. Ağ atmaya hazırlanırken kahvaltı hazır haberi geldi. Nasıl olsa yeni sürü buluruz diye düşünüp ekibi kahvaltıya yolladıktan hemen sonra ilk gördüğümüzden daha büyük bir hamsi sürüsü gördük. Güne güzel başladık, nasıl olsa arkası gelir diye düşünüp ekibin kahvaltısını yarım kesmedik. Kahvaltıdan sonra ise bir daha sürü görmedik. Bu arada ekipten Murat Erbay’ın babasının ufak bir rahatsızlık geçirdiğini ve hastanede olduğu haberi geldi. Rotayı Araklı limanına çevirdik. Aksilik başladı mı peş peşe geliyor. Limana girişte tekne sığlığa oturdu. Böyle şeyler liman girişlerinde sık olur. Sığlık yumuşak kum olduğundan tekneye zararı olmaz. Ancak bizim teknemizin altında binlerce liralık akustik cihazlar olduğu için endişe etmemek elde değil. Çok şükür ne transdüserimize ne de hidrofonumuza bir zarar geldi. Murat’ı limanda bıraktıktan sonra çalışmaya devam ettik. Tekrar kuzeye doğru dik bir hat boyunca yükselmeye başladık. Neredeyse balık yok diye dönecekken giderek artan miktarda balık görülmeye başladı. Sürünün sonunu görebilmek için 25 milden daha açığa çıktık. Sürünün kesildiğine emin olduktan sonra önce bir mil doğuya döndük ve geldiğimiz hatta paralel güneye yöneldik. Balık gözlenmeye başlayınca da ağ attık. Ancak beklenen sürüyü göremedik. Ağdan da çoğu çok küçük az bir hamsi çıktı.

Akustik çalışmaların önemli bir kısmı da her bir balığın geriye ne kadar ses yansıttığının belirlenmesi. Bunun için miktar ölçümlerinin yanı sıra balıkları akustik boyları da ölçülüyor. Son attığımız az da yeterince hamsi yakalanmamış olmasına rağmen hesap ettiğimiz akustik boyların doğrulanması açısından önemli veriler toplamış olduk.
Geri dönüşümüz saat 21:00 buldu. Sürmene’de balıkçı limanında yanaşacak yer bulamayınca diğer limana demirleyerek geceyi geçirdik.

İlgili galeri için tıklayınız..

Teknede spor saati

Gece avından dönen hamsi dolu tekneler ve avdan pak kovalayan martılar

Av ustaları, ODTÜ ekibinden Ahmet Kaptan (iskele) SUMAE ekibinden İsmail Reis (sancak)

Ortasu ağı elbirliği ile vira ediliyor.

Küçük büyük tüm hamsilerin boyu ölçülüyor.

Gün boyu peşimizi bırakayan yunuslarımız

Ahçıbaşının harikaları – hamsiköy sütlacı

Ortasu trolü güverteye alınıyor

Balık ustaları – Hasan ve Mertkan

Hamsi sürülerini gösteren ekogramlar

Murat Erbay babasına refaket için Araklı limanında ekipten kısa süreliğine ayrılıyor.Babasına acil şifalar dileriz.

100 metre derinlikte daha önce plankton olarak tanımlanan tabakadan yakalanan minik çaçalar

Gemide usta ahçılar bir iken iki oldu. Ahmet Reis usulü tavada çiçek hamsi

Akustik odası; bir yandan hamsi izlenirken bir yandan da tezler yazılıp okunuyor.