Nazar
Bu sabah Hopa limanındayız. Tatlı suyumuz bitti. Depolarımızı doldurmamız lazım. Trabzon limanından ancak birkaç gün yetecek su alabilmiÅŸtik. Hopa belediyesi saÄŸolsun bize ihtiyacımız olan miktarı saÄŸladı ve böylece yola devam edebileceÄŸiz. Artık Sarp’a kadar çalışmamızı tamamladığımız için eldeki verileri kullanarak dönüÅŸ yolunu en etkin ÅŸekilde veri toplayabileceÄŸimiz ÅŸekilde planlamamız ve rotayı da ona göre çizmemiz gerekiyor. Proje hazırlanırken hamsinin tam olarak hangi derinlik aralığında yoÄŸunlaÅŸacağını bilmediÄŸimiz için tüm kıta sahanlığını tarayacak ÅŸekilde bir plan yaptık. Ancak balık tüm sefer boyunca genelde derinliÄŸin 80 metreden sığ olduÄŸu kıyı alanında dağılıyordu. Serdar akustik verileri kullanarak, sefer boyunca gördüÄŸümüz sürülerin derinliÄŸe göre dağılımını hesapladı. Balıkların 35-70 metreler arasında ve en fazla da 45 metre civarında yoÄŸun olduÄŸu görülüyor. Buna göre Trabzon’a kadar olan dönüÅŸ rotamızda bu derinlik aralığını izlemeyi hedefliyoruz. Bu ÅŸekilde kıyı boyunca balık miktarındaki deÄŸiÅŸimi görebileceÄŸiz. Ayrıca saat başı alacağımız dikey sıcaklık, tuzluluk, oksijen, klorofil profilleri de balık bolluÄŸu ile çevre parametreleri arasındaki iliÅŸkiyi belirleyip modellememize yarayacak. Trabzon’a vardığımızda ise açıklardaki sıcak su kütlesinin merkezine doÄŸru uzun bir hat üzerinde çalışacağız. Teorimiz hamsinin bu yılki göçünde Trabzon önlerine vardığında kesilmesinin nedeni bu bölgede karşılaÅŸtığı ve açığa doÄŸru uzanan sıcak su kütlesi. Uygun sıcaklıkta kışlama alanı arayan hamsi bu su ile karşılasınca kıyıdan ayrılıp yönünü kuzeye çevirmiÅŸ olabilir. EÄŸer yapacağımız uzun hat üzerinde balığa rastlarsak teorimiz doÄŸrulanmış olacak. EÄŸer rastlamazsak o zaman gerçekten filonun hamsiyi bitirdiÄŸine inanacağız. Tabii böyle bir teoriyi test etmemiz kuzeye doÄŸru tarayacağımız hattı doÄŸru belirlememizi gerektiriyor. Öyle bir rota çizmeliyiz ki hamsiyi bulmayı beklediÄŸimiz en sıcak noktaların üzerinden geçsin. Onun için de bu noktaların önceden belirlenip rotanın ona göre çizilmesi gerekiyor. Bunun için elimizdeki tek araç uydu verileri. Son birkaç gündür havanın kapalı gitmesi kaliteli uydu görüntüsü almamızı engelledi. Ancak dün gece havanın açık olması en azından çalışacağımız alan için yeterli kalitede veri almamıza olanak saÄŸladı. 5 Aralık’ta gördüÄŸümüz sıcak alanda herhangi bir kayma yok. Hattımızı buna göre çizebileceÄŸiz.
Bu arada dün gemimizi ziyarete gelen balıkçı dostlarımızdan hamsi hakkında bilgi alırken açıkta gözlenen göç hamsisinin yüzeyden ilerlediÄŸini öÄŸrendik. Hemen aklımıza 1990’lı yıllarda çalışırken bazı alanlarda akustik kayıtlarda hamsi gözlenmemesine raÄŸmen geminin kıç güvertesine dalga ile düÅŸen hamsiler buluÅŸumuz geldi. O yüzden söylenenleri yabana atmamak lazım. EÄŸer balıkçıların söylediÄŸi gibi açıktaki hamsinin dağılımı yüzeydeki birkaç metrelik tabaka ile sınırlı ise bir sürüye rastlamamız durumunda geminin yüzeyden 4 metre altındaki karinasındaki transduserler ile yüzeydeki hamsileri görmemiz mümkün olmayacak. Bu soruna açık hatta baÅŸlamadan önce bir çözüm bulunması gerekiyor.
Aklımıza enstitümüzün Lamas teknesinde KuzeydoÄŸu Akdeniz küçük balık stoklarının izlenmesi için kullandığımız ve yanımıza yedek olarak aldığımız 200 kHz seyyar transduser geliyor. Aslında dik bakar olan transduseri geminin iskele bordasından yana bakacak ÅŸekilde modifiye etmeye karar veriyoruz. Hasan çarkçımız ve ekibinin usta ellerinde eski düzenek kesiliyor ve yeni sistem hemen hazırlanıp suya indiriliyor. Ä°lk sonuçlar olumlu, yan bakar transduserimiz ile yüzeyin hemen altındaki balıkları görebileceÄŸiz.
ÖÄŸle saatlerinde su tanklarımız dolup demir almaya hazılanırken son kontrolleri yapan süvarimiz geminin gaz kolunda problem olduÄŸunu farkediyor. Tuzla tersanesinden 5 saat kadar geç ayrılmamıza neden olan sorun bu defa köprü üstünde tekrarlamış. Henüz yanbakar transdüseri bitrmiÅŸ olan Hasan çarkçı ve Çarkçıbaşımız daha bir soluk alamadan gaz kolunun bir an önce tamir edilmesine baÅŸlıyor. Tamirat ancak gece 22:30’da tamamlanıyor ve yola çıkabiliyoruz. Çalışmamızı aksamadan, söz verdiÄŸimiz ÅŸekilde yürütebilmemiz için, önümüze çıkan her engeli aÅŸmak için durmadan dinlenmeden elinden gelenin en iyisini yapan böyle bir ekiple çalışmaktan gurur duyuyoruz.
Ä°lgili galeri için tıklayınız..
Eklenme Tarihi : 13/12/2011 09:09ÂÂ
Hit : 1713
2013 Yılı Blogu
- Hamsi Ä°zleme Projesinin Son Seferi
- 27 Kasım
- 26 Kasım
- 25 Kasım
- 24 Kasım
- 23 Kasım
- 22 Kasım
- 21 Kasım
- 20 Kasım
- 19 Kasım
- 18 Kasım
- 17 Kasım
- 16 Kasım
- 14-15 Kasım
- 13 Kasım
- 12 Kasım
- 11 Kasım
- 31 Temmuz
- 29 Temmuz
- 28 Temmuz
- 27 Temmuz
- 26 Temmuz
- 25 Temmuz
- 24 Temmuz
- 23 Temmuz
- 22 Temmuz
- 21 Temmuz
- 20 Temmuz
- 19 Temmuz
- 18 Temmuz
- 17 Temmuz
- 16 Temmuz
- 15 Temmuz
- 14 Temmuz
- 13 Temmuz
- 12 Temmuz 2013 – İşte sefer başlıyor...rotamız İstanbul - Büyükdere...
- 11 Temmuz
- 10 Temmuz
- 9 Temmuz
- Yaz dönemi örneklemesi
- R/V Bilim-2 Yaz Örneklemesi İçin Denizde